Edukira zuzenean joan

Artea eta Txina 1989 ondoren: Munduaren antzerkia

hezkuntza-edukia

1995–1999

1995

Abuztuan, Emakumearen Laugarren Mundu Konferentziaren egoitza bihurtu zen Pekin; emakumearen berdintasunari buruzko auziak eztabaidatu ziren foro horretan. Txina mundura itzultzeko mugarri bat gertatu zen Konferentzia, herrialdea bakartuta baitzegoen Tiananmengo gertaeren ondoren pairatu zituen neurri zorrotzen ondorioz.

1995

Txinako Herri Errepublikak Taiwan inguratzen duten uretan misilekin egiten zituen saioek Taiwango itsasarteko hirugarren krisia eragin, eta arriskuan jarri zuten Txinaren eta Estatu Batuen arteko harremanen egonkortasuna.

1995

Veneziako 46. Bienalaren testuinguruan antolaturiko Asiana: Contemporary Art from the Far East erakustaldiak Txina, Japonia eta Koreatik zetozen obrak jarri zituen ikusgai. Achille Bonito Oliva eta Gino Di Maggio komisarioen gidaritzapean, erakusketa horrek ostera ere berretsi zuen nolako garrantzia ari zen hartzen abangoardia txinatarra nazioarteko agertoki artistikoan.

1996

Image and Phenomena, Txinako Arte Ederretako Akademian ospatua, Hangzhoun, Txinan bideoarteari eskainitako lehen erakusketa da.

1997

Uztailaren 1ean, Hong Kong Txinari itzuli zion Britainia Handiak, hainbat hamarkadaz haien mende egon ondoren. Era horretan, 150 urtetik gorako kolonialismo-aldia bukatu zen.

1997

Otsailean Deng Xiaoping hil zen, Txinako ekonomia mundura zabaldu zuen presidentea.

1998

Nazioarteko zenbait erakundetara eraman zuten Inside Out: New Chinese Art erakusketa, Asia Society Galleries eta New Yorkeko P.S.1 Contemporary Art Center-en aldi berean ospatu zena. Hartan parte hartu zuten Txina kontinentaleko, Taiwango eta Hong Kongeko 80 artistak baino gehiagok, baita atzerrian bizi ziren artista deserrituek ere.

1999

Milurteko aldaketan, pentsatzen zen “2000 efektua” edo “milurtekoaren akatsa” zelakoak ekonomia globala geldiaraziko zuela eta mundua kaosean murgilduta geratuko zela, biltegiratze digitaleko sistemetan urteak azken bi digituekin irudikatzeko usadioa zela-eta.

1999

Cai Guo-Qiang-ek irabazi zuen Veneziako 48. Bienaleko Urrezko Lehoia, errealismo sozialista txinatarraren Zergak biltzeko patioa izeneko obra monumentalaren birsorkuntza partzial batekin. Haren Veneziako zergak biltzeko patioa (Venice’s Rent Collection Courtyard) obrak orobat ekarri zion egileari auzitegi txinatarren auzi-eskea; plagioa egin eta copyright-aren legeak urratzeagatik salatu zuten, baina azkenean ez zen auzi-eskea aintzat hartu.